درمان دررفتگی دیسک کمر و گردن بدون جراحی و بیهوشی+سایر بیماریها


جهان اطلاعات

جدیدترین مطالب علمی، فناوری وکاربردی جهان



  کمردرد چیست ؟
اگر شما از کمردرد رنج میبرید تنها نیستید 70% مردم در طول زندگی خود حداقل یک بار مبتلا به کمردرد میشوند. درد مزمن کمر شایعترین علت ناتوانی در افراد زیر 45 سال است و سالانه میلیاردها دلار صرف هزینه برای تشخیص و درمان مبتلایان به کمردرد میشود. درابتدا درمورد درد تحتانی کمر یا Low Back Pain که از خط بستن کمر بند تا دنبالچه را در بر میگیرد صحبت خواهیم کرد. این درد برای روزها و هفته ها میتواند ادامه یابد که در آنصورت به آن کمردرد حاد گفته میشود و غالبا درکمتر ازسه ماه پایان میگیرد و چنانچه بیش از آن بطول بیانجامد واژه کمردرد مزمن به آن اطلاق میگردد. تشخیص کمردرد حاد از مزمن در انتخاب روش درمان کمک کننده است گر چه علت ایجاد درد میتواند یکی باشد.در گذشته به این نوع  کمردرد "لومباگو" Lumbago نیز میگفتند. کمردرد بصورت یک درد مداوم در ناحیه پایینی کمرمشخص میشود که با راه رفتن یا فعالیت افزایش میابد.

آیا درد سیاتیک یک نوع از کمردرد است ؟
بله ، برخی از کمردرد ها ازکمر شروع شده به ناحیه ران ، زانو ، ساق پا و پا تیر میکشند این درد را سیاتیکا یا کمردرد سیاتیک مینامند. وقتی بیماری درد سیاتیک دارد التهاب و ورم یکی از اعصاب بزرگ حسی در ناحیه کمر باعث بروز درد و تیر کشیدن آن به سمت پاها میشود.

چه کسانی دچار کمردرد میشوند ؟                              
معمولا کمردرد ها پس از رسیدن سن به 30 سالگی شروع میشوند و بیشترین زمان احتمال بروز کمردرد بین 45 تا 65 سالگی است. از آنجاییکه کمردرد عمدتا بعد از حرکات بیش از حد کمر ، کشیدگی عضلات وتاندونهای کمری و یا جابجایی دیسک بین مهره ای بروز میکند پس کسانیکه فعالیت فیزیکی زیاد در محل کار یا خانه دارند نسبت به دیگران بیشتر در معرض ابتلا به آن خواهند بود. این یک واقعیت است ، ولی بسیاری از افراد با فعالیت کم و بدون آسیب هم میتوانند کمردردهای شدید داشته باشند. باید بدانیم که بیماران با وضعیت فیزیکی بد مانند افراد ضعیف از نظر بدنی و کسانیکه بیماری مزمن دارند هم بیشتر به کمردرد مبتلا شده و دیرتر هم بهبود میابند. در فصل آخر خواهم گفت که بهبود وضعیت فیزیکی بدن در بهتر شدن کمردرد کمک کننده خواهد بود.                                                                                  

 

 

 

آیا چاقی باعث کمردرد میشود ؟

احتمال آن وجود دارد. چاقی با پیشرفت کمردرد ارتباط دارد ولی علت اصلی آن نیست. ولی درعین حال کاهش وزن درافراد چاق در کاهش کمردرد کمک کننده است.

 

 

 

آیا کشیدن سیگار باعث کمردرد میشود ؟

مطمین نیستیم. تحقیقات نشان میدهند که کشیدن سیگار در افراد چاق با بروز کمردرد همراه است. ولی هیچ دلیل قانع کننده ای وجود ندارد که سیگار موجب این مشکل گردد. همینطور هیچ شاهدی وجود ندارد که نشان دهد قطع سیگار باعث کاهش کمردرد می شود. درعین حال دلایل زیادی بر علیه چاقی و سیگار برای حفظ سلامتی و تندرستی مطرح است.  

 

 

 

آیا بیماران سالمند بیشتر مستعد ابتلا به کمردرد هستند ؟

افراد مسن لزوما مستعد کمردرد نیستند. و دردی که از دوره جوانی شروع شده میتواند تا سالمندی ادامه پیدا کند. ولی از آنجاییکه بیماری ارتروز که از علل کمردرد است با افزایش سن ایجاد میشود پس میتوان انتظار داشت که سالمندان کمردرد بیشتری را تجربه کنند.

 

 

 

آیا جوانان بیشتر مستعد کمردرد هستند ؟

افراد جوان نیز لزوما مستعد کمردرد نیستند. اگرچه کمردرد در زیر 30 سالگی نیز میتواند بروز کند و عموما علت آن نیز همان علل کمردرد در میانسالی است ولی در عین حال باید علل مادرزادی و روماتیسمی آنرا نیز در نظر گرفت.



ستون فقرات کمری ما از چه چیز تشکیل شده است ؟


برای فهمیدن علت کمردرد و لزوم انجام روشهای تشخیصی مانند MRI  و آزمایشات دیگر، ابتدا باید بدانیم که کمر ما از چه تشکیل شده است.

ستون فقرات کمری از پنج استخوان حلقوی بنام "مهره" تشکیل شده و این مهره ها روی یکدیگر قرار گرفته اند. برای تجسم آن تصور کنید که در قفسه سوپرمارکت 5 قوطی کنسرو ماهی تن روی هم چیده شده باشند. این مهره ها توسط یک جسم بالشتک مانند به نام" دیسک" از یکدیگر جدا میشوند شکل این دیسکها مانند یک بالش گرد است که روکش آن از جنس نسبتا سخت "فیبروز" تشکیل شده و داخل دیسک فرم ژلاتینی نرم تری دارد. حالا میتوانید تصور کنید که اگر این لایه بیرونی سخت ترک برداشته پاره شود چه اتفاقی می افتد ؟ ماده ژلاتینی نرم داخل آن به بیرون دیسک خواهد ریخت. یک مشکل دیگر هم هنگامی بروز میکند که عمردیسک در طول زمان و با افزایش سن زیاد شود آب ماده ژلاتینی کاهش یافته و حجم آن کم میشود و بنابراین کارآیی خود را از دست میدهد این پروسه را تغییرات دژنراتیو دیسک میگویند که موجب کمردرد در سنین بالا میشود. مهره ها دارای یک قسمت استخوانی حلقوی هم هستند که نخاع و اعصاب اصلی از داخل آن عبور میکنند. آنچه که ما در زیر پوست پشت خود حس میکنیم قسمتی استخوانی است که مانند باله دم ماهی به حلقه مهره متصل است.  انگشتان دست را روی پشت خود بکشید حالا شما واقعا زایده های مهره های خود را حس میکنید.نخاع  پیامهای حس را از نقاط مختلف بدن به مغز منتقل میکند و اکنون ما میدانیم که در داخل حلقه مهره ها کانالی وجود دارد که نخاع در آن جای میگیرد. اعصاب حسی نخاعی از پوست و سایرجاهای بدن برای انتقال به مغز وارد نخاع میشوند. در صورتیکه ضایعه ای مانند دیسکی که از محل  خود خارج شده یا تغییرات التهابی مفصلی وجود داشته باشد که روی عصب هنگام ورود به نخاع فشار وارد کند باعث درد خواهد شد. هردو مهره بالایی و پایینی در دو محل به هم متصل میشوند یکی درمحل دیسک و دیگری در زایده هایی قلاب مانندی که در حلقه های مهره ای وجود دارند. این دو مفصل امکان خم شدن به پهلوها ، به جلو و عقب و چرخش به طرفین را به ما میدهند. التهاب این مفاصل نیز میتواند باعث کمردرد شود.یک نکته دیگر وجود دارد که باید بدانیم پایین ترین قسمت ستون فقرات از تعدادی استخوان که به یکدیگر جوش خورده و استخوان واحدی را ایجاد کرده اند تشکیل شده که ساکروم نامیده میشود پایین تر از آن نیز تکه های دیگری از استخوان ، دنبالچه را بوجود میاورند.

چه چیز باعث کمردرد میشود ؟

عللی که باعث کمردرد میشوند فراوانند. برای سهولت کار عوامل ایجاد کننده کمردرد به سه دسته تقسیم میشوند.
  • عوامل مکانیکی
  • علل غیر مکانیکی
  • کمردرد های ناشی از بیماریهای دیگر

 علل مکانیکی کمردرد چه مواردی هستند ؟

هرعاملی که باعث فشار، کشش ، شکستگی وضربه و نظایر آن بر قسمتهای مختلف ستون فقرات کمری گردد را علت مکانیکی کمردرد مینامند.  مانند موارد زیر :

-       وضعیت ایستاده : هنگامی که فردی در حالت ایستاده قرار بگیرد بطور طبیعی وزن بدن و فشار پاها از پایین بر روی ستون فقرات کمری فشار وارد میکند. همینطور عضلات کمر برای اینکه بتوانند فرد را در حالت ایستاده نگه دارند منقبض میشوند. پس کمر باید این فشارها را تحمل کند.

-       وضعیت ناجور : هر وضعیت ناجوری که کمر داشته باشد میتواند موجب آسیب آن گردد.

-       چاقی : وزن بالا فشارهای وارده بر کمر را افزایش میدهد.

-       خم و راست شدن مکرر : باعث آسیب کمر میشود.

-       خستگی

-       استرسهای روحی

 حالا ببنیم عوامل بالا چه مشکلاتی را میتوانند ایجاد کنند ؟

  • کشیدگی ، پارگی و در رفتگی در عضلات و مفاصل کمر
  • در رفتگی دیسک بین مهره ای
  • چروکیدگی دیسک بین مهره ای
  • تنگی کانال نخاعی
  • شکستگی مهره ها

هنگامی که کمردرد با علت مکانیکی وجود دارد چه تشخیص هایی مطرح میشوند ؟

اگر کمردردی که دارید با علت مکانیکی باشد پزشک شما احتمالا یکی از تشخیص های زیر را مطرح می کند :

-          دررفتگی دیسک

-          چروکیدگی دیسک

-          تنگی کانال نخاعی

-          شکستگی مهره ای

حال ببینیم هر کدام از بیماریهای فوق چه مفهومی دارند

 


هنگامی که کمردرد با علت مکانیکی وجود دارد چه تشخیص هایی مطرح میشوند ؟

اگر کمردردی که دارید با علت مکانیکی باشد پزشک شما احتمالا یکی از تشخیص های زیر را مطرح می کند :

 

-          دررفتگی دیسک

 

-          چروکیدگی دیسک

 

-          تنگی کانال نخاعی

 

-          شکستگی مهره ای

حال ببینیم هر کدام از بیماریهای فوق چه مفهومی دارند

 

در رفتگی دیسک (Disk Herniation)

اگر لایه بیرونی و سخت دیسک پاره شود  لایه داخلی ژلاتینی و نرم آن بیرون ریخته و بر روی اعصابی که از نخاع خارج شده و به پاها میروند فشار وارد خواهد کرد. دراینصورت عصب آسیب دیده متورم ودردناک میشود. به این مشکل درد سیاتیک میگوییم که برای درمان آن هم باید التهاب عصب را برطرف کرد و هم فشاری که به آن وارد میشود را از بین برد.  

 

چروکیدگی دیسک     ( Disk Degeneration )

دیسک در طول زمان و با افزایش سن آب خود را از دست داده و چروکیده میشود.مانند اینکه تصور کنید  یک لایه از سیب زمینی را بریده و با سرخ کردن آن چیپس درست کنیم که درآنصورت آب آنرا گرفته ایم. بروز این مشکل نیز باعث کمردرد میشود.

 

تنگی کانال نخاعی ( Spinal Stenosis )

تنگ شدن کانالی نخاعی باعث فشار روی نخاع ویا اعصاب درون آن میگردد. این مشکل میتواند بدنبال تورم مفصل های فاست ورباط های اطراف اعصاب ، دررفتگی دیسک و یا ترکیبی از اینها بروز کند. در اینجا باید یادآور شوم که نخاع در سطح مهره دوم کمری پایان یافته و از آن به پایین رشته های اعصابی که از نخاع بیرون می آیند و مانند دم اسب هستند ادامه پیدا میکنند.

 

 

شکستگی های مهره ای ( Vertebral Fractures )

سقوط از بلندی یا تصادف میتواند موجب شکستگی حلقه استخوانی اطراف نخاع و اعصاب شود که در برخی موارد بسیار خطرناک خواهد بود. یکی از شایعترین اشکال آن شکستگی و درهم فرورفتن مهره است. چنانچه فردی روی محل یخ زده زمین بخورد یا روی لگن خود سقوط کند و یا دراتوموبیلی که در دست انداز شدید می افتد نشسته باشد بعلت وارد شدن نیروهای شدید روی ستون فقرات احتمال بروزاین شکستگی وجود دارد. یادمان باشد که این فشرده شدن و درهم فرورفتن مهره در افرادی که پوکی استخوان دارند میتواند بدون هیچگونه ضربه یا آسیبی هم ایجاد شود. کمردرد از علایم شایع این نوع شکستگی هاست.

 

کمردرد غیرمکانیکی چیست ؟

این نوع کمردرد غالبا بدون پارگی ، شکستگی و هرگونه آسیبی بروز میکند و علت اصلی آن وجود یک بیماریست. عفونت ، سرطان و بیماریهای روماتیسمی که باعث ورم مفصل میشوند اگر مهره ها را درگیر کنند موجب کمردرد میشوند.

عفونت مهره ها

یک بیماری عفونی میتواند دیسک و استخوان مهره را آلوده کرده کمردرد ایجاد کند.  بیماری سل ، تب مالت و نظایر آن مثالهای این مورد هستند.

 

سرطان

سرطان میتواند از نقاط دیگر بدن به مهره ها گسترش پیدا کرده باعث کمردرد شود که معمولا درد شدیدی ایجاد میکند. یادآوری یک نکته در اینجا ضروری است که ما نباید هرکمردردی را به سرطان نسبت داده نگرانی نابجا پیدا کنیم و باید توجه داشته باشیم که پزشک ما از آن آگاه بوده بررسی های لازم را انجام خواهد داد.

 

 

بیماریهای خاص

برخی بیماریها موجب التهاب و تورم مفاصل کمری و مفصل بین استخوان ساکروم و لگن (مفصل ساکروایلیاک ) شده کمردرد و درد لگن ایجاد میکنند. از این بیماریها میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

-          بیماری پسوریازیس

-          بیماریهای التهابی روده ( کرون و کولیت اولسروز )

-          تورم مفصل ساکروم و لگن

-          اسپوندیلیت آنکیلوزان

-          عفونت ناشی از باکتری که مفصل ساکروم و لگن را مبتلا میکند.

همگی بیماریهای فوق به همراه کمردرد و درد لگن ، خشکی کمرو لگن را خصوصا در هنگام صبح ایجاد میکنند که با شروع فعالیت روزانه کم کم از شدت آن کاسته میشود.

 

 علاوه بر اینها چه بیماریهای دیگری کمردرد ایجاد میکنند ؟  

خوشبختانه بیماریهای دیگری که کمردرد ایجاد میکنند بسیار اندک هستند. ولی جهت اطلاع در زیر به آنها نیز اشاره میکنیم.

-          بیماریهای داخل شکم و لگن

-          سنگ کلیه و عفونت ادراری

-          گشاد شدگی موضعی شریان آیورت ( آنوریسم )

 

 

کدامیک از موارد بالا بیشترین علت کمردرد است ؟

تقریبا علت اکثر موارد کمردرد بخاطر علل مکانیکی است. جالب است که بدانیم در 70 – 80 % کمردرد مکانیکی علت مشخصی را نمیتوان پیدا کرد و 10%  دیگر بعلت چروکیدگی دیسک و تورم مفاصل فاست بوده و 4%  دیگر بخاطر دررفتگی دیسک ( که درصد اندکی از اینها به عمل جراحی نیاز پیدا میکنند ) و در کمتر از 5%  علت کمردرد شکستگی و درهم فرورفتگی مهره و یا تنگی کانال نخاعی میباشد. تومورها ، عفونت و تورم مفصل ساکروم و لگن و بیماریهای داخل شکم نیز در کمتر از1% باعث کمردرد میشوند.

 

 در سالمندان بیشترین عامل کمردرد چه میتواند باشد ؟

  • شکستگی و درهم فرورفتگی مهره ها در سالمندانی که پوکی استخوان دارند بیشتر کمردرد ایجاد میکند.
  • تنگی کانال نخاعی از علل دیگر کمردرد در افراد مسن است.
  • گشادشدگی شریان آیورت هم هرچند کمتر از موارد فوق ، میتواند درد در کمر بوجود آورد.
  • بیماری پاژه هم از عوامل دیگر کمردرد در سالمندان است در این بیماری استخوان مهره ها رشد بیش ازحد کرده روی اعصاب فشار می آورد.

 

 

در جوانان بیشترین علت کمردرد چیست ؟

  • گرفتگی عضلانی و دررفتگی دیسک معمولا در افراد جوان بیشتر باعث کمردرد میشود.


 

 در چه صورتی باید به پزشک مراجعه کنیم ؟


در موارد زیر بهتر است به پزشک مراجعه شود :

  • کمردرد درست پس از ضربه یا زمین خوردن ایجاد شود.
  • در صورتی که درد به همراه کرختی وجود داشته تا ساق پا ادامه پیدا کند و با سرفه یا عطسه تشدید یابد. بروز ضعف عضلانی  مشکل را بدتر میکند اگر درحین سوار شدن به اتومبیل یا بالا رفتن از پله مشکل دارید احتمالا دچارضعف عضلانی شده اید.
  • چنانچه علاوه بر درد در کمر در پاها نیز درد پیدا کرده اید که با راه رفتن ، خم شدن به جلو یا ایستادن بدتر میشود.
  • بروز کمردرد به همراه اشکال در تخلیه ادرار و کرختی در ناحیه نشیمنگاه از موارد اورژانس بوده باید سریعا به پزشک مراجعه شود.
  • بروز کمردرد پس از مصرف طولانی کورتون یا داروهای وریدی.
  • کمردرد شدیدی که با کاهش وزن ، خستگی خصوصا در سن بالای 50 سالگی همراه باشد. 

 

آیا عکس رادیوگرافی همه مشکلات کمر را نشان میدهد ؟


نخیر. رادیوگرافی کمر در تشخیص اولیه علت کمردرد کمک کننده است ولی بیش از این نمیتواند راه گشا باشد. رادیوگرافی های ساده امکان تشخیص تنگی کانال نخاعی و میزان فشار روی عصب را ندارند و حتی در برخی موارد ممکن است نشانه ای در انها دیده نشود ولی در عین حال در تعیین اقدام بعدی پزشک میتوانند موثر باشند.

 

چه زمانی نیاز به سی تی اسکن یا ام آر آی وجود دارد ؟


سی تی اسکن از مقاطع مختلف با اشعه ایکس تصویر برداری  رادیولوژیک کرده توسط کامپیوتر کنار هم قرار داده میشود ام آر آی نیز همین کار را بدون اشعه ایکس و با استفاده از میدان مغناطیسی انجام میدهد. بنابر این کسانی که در داخل بدن خود اشیا فلزی مانند پیس میکر قلبی و یا ترکش دارند به علت قرار گرفتن در میدان مذکور نمیتوانند از این روش استفاده کنند. تصاویر حاصله از این دو روش از طریق کامپیوتر پردازش شده امکان دیدن استخوان ، عضله ، نخاع ، دیسک ، رشته های عصبی وتوده ها را فراهم می اورند.

 

 

هنگام ویزیت پزشک چه مسایلی را باید بدانیم ؟

 ابتدا باید بدانید که به پزشک متخصص مربوطه مراجعه کنید. متخصصین درد ، جراحی مغزو اعصاب ، ارتوپد ، داخلی و طب فیزیکی در مورد کمردرد صاحب نظر هستند.  در مورد علت کمردرد و روشهای تشخیص و درمان آن از پزشکتان سوال کنید همینطور در ارتباط با میزان بهبودی احتمالی ، عوارض روش درمانی و تشخیصی ،  ادامه کار و فعالیت یا استراحت و نیاز احتمالی به فیزیوتراپی و نظایر آن نظر پزشکتان را جویا شوید. به پزشک خود اطمینان کنید و درمورد درد خود با وی مشورت کنید یادمان باشد که بیماری که  به پزشک خوداعتماد میکند نیمی از راه درمان را طی کرده است.

 

 

کمردرد چگونه درمان می شود ؟

 هنگامی که موارد خطرناک وجود نداشته باشند اکثر بیماران با روشهای ساده درمانی بهبود میابند. درحقیقت غالب کمردردها در عرض چند هفته و بدون درمان تسکین میابند ولی میتواند تا بیش از 3 ماه نیز ادامه پیدا کرده نیاز به درمان پیدا کند.

درمان کمردرد با افزایش آگاهی شما در مورد آن شروع میشود. اگر کمردرد دارید باید از علل ایجاد کننده آن مطلع شوید و این امر از طریق مطالعه و یا مشورت با پزشک ایجاد میشود. در زیر بطور خلاصه روشهای درمان کمردرد و میزان مفید بودن آنها مورد بحث قرار می گیرد

 

آیا استراحت کمک کننده است ؟

حقیقتا خیر. برای سالها پزشکان استراحت را برای کمردرد توصیه میکردند ولی در حال حاضراستراحت نقش زیادی در درمان کمردرد ندارد. در واقع استراحت موجب ضعف عضلانی شده برگشت بیمار به زندگی عادی را مشکل میکند. تحقیقات اخیر نشان میدهند که حداکثر دو روز استراحت برای کمردرد مفید بوده بیش از آن فایده ای ندارد.

 

 

پس بیماران با کمردرد باید فعالیت داشته باشند ؟

بلی بررسی های اخیر بیانگر این هستند که بیمارانی که حین کمردرد فعال باقی میمانند در آینده درد کمتری داشته و کمتر از بیماران استراحت کننده به روشهای درمانی نیاز پیدا می کنند.

 

 

آیا فیزیوتراپی کمک کننده است ؟

چنانچه کمردرد بیش از معمول طول بکشد نیازبه این روش درمان پیدا میشود. فیزیوتراپی با بهبود قدرت عضلانی و استحکام ستون فقرات و رفع اسپاسم های عضلانی به کاهش درد کمک میکند.

 

 

آیا ورزش باعث کاهش کمردرد میشود ؟

دلایل زیادی وجود دارد که نشان میدهد ورزش عامل مهمی در پیشگیری و درمان کمردرد است. برنامه های ورزشی مناسب با تقویت عضلات کمر در این امر کمک کننده هستند. شما در حین کمردرد حاد و با نظر پزشکتان میتوانید از ورزشهای ساده تا حدی که درد اجازه میدهد استفاده کنید.

 

 

چه درمان های دارویی در کمردرد مناسب هستند ؟

داروهای زیر همگی در درمان موثرند ولی باید بدانیم که فقط در صورت تجویز توسط پزشک قابل استفاده خواهند بود.

 استامینوفن ( تایلنول) : در کاهش درد موثر بوده  غالبا خطر کمی داشته و همینطور ارزان است به همین علت انتخاب اول دارویی است.

  • داروهای ضد التهاب : مانند ایبوپروفن ، دیکلوفناک ، ایندومتاسین و نظایر آنها علاوه بر تسکین درد موجب کاهش التهاب ایجاد کننده درد می شوند . اینکه کدام یک از این داروها دردرمان کمردرد بهتر است از بسته به پاسخدهی هر بیمار و نظر پزشک دارد. عوارض  این داروها شامل آزردگی معده ، خونریزی گوارشی ، احتباس آب در بدن و احتمال آسیب کلیه و کبد می باشد. باید بدانیم که مصرف این داروها در کوتاه مدت مفید بوده ولی برای استفاده طولانی ممکن است عوارض ایجاد کند.
  • داروهای شل کننده عضلانی :  این داروها غالبا بعنوان داروی دسته دوم برای تخفیف درد کمر بکار میروند ولی موجب سرگیجه شده و رانندگی پس از مصرف آنها مشکل ساز خواهد بود.
  • مخدرها : این داروها را در تسکین انواع دردها از جمله کمردرد میتوان استفاده کرد اما در این مورد اختلاف نظر وجود دارد.از آنجا که امکان ایجاد اعتیاد نسبت به این داروها متصور است فقط در دردهای حاد کمر و آنهم به صورت کوتاه مدت و با تجویز پزشک قابل استفاده خواهند بود. 
  • داروهای ضد افسردگی : بیماران مبتلا به کمردرد از زندگی و شغل خود رضایت کافی نداشته این مسیله موجب آشفتگی روحی و افسردگی خفیف شده در تشدید درد کمر موثر خواهد بود. همینطور این داروها در کاهش درد مزمن بطور مستقیم نیز اثر گذار هستند بنابر این تجویز آنها در کنترل درد کمر کمک کننده میباشد.
  • داروهای استروییدی : این داروها به همراه داروهای بلوک کننده عصبی در اطراف اعصاب ملتهب و متورم و توسط متخصص درد تزریق میشوند و در کاهش طولانی مدت درد کمر تاثیر گذار میباشند.

 

 

 

درد سیاتیک چگونه درمان میشود ؟

برای بیماران با درد سیاتیک 3 روش درمانی بسته به وضعیت بیمار وجود دارد.

 

 

روش محافظه کارانه : در این روش  بیماران با درد خفیف را تحت نظر گرفته  از دارو و روشهای ساده دیگر برای کاهش درد کمر استفاده میشود. اکثر بیماران با درد سیاتیک ظرف 3 تا 6 ماه با این روش بهبود میابند  بیماران با ضعف عضلانی و اختلال کارکرد عصب را نمیتوان از این طریق درمان کرد و بایستی از روشهای دیگر و در اسرع وقت مورد معالجه قرار داد.

 

  روش تزریق دارو در اطراف رشته های عصبی : برخی از بیماران با درد سیاتیک درد متوسط تا شدید داشته و در عین حال اختلال کارکرد عصب دیده نمیشود. در این بیماران میتوان  بدون درد و بیهوشی و با هدایت روشهای تصویر برداری از طریق سوزن باریکی عصب سیاتیک آسیب دیده و ملتهب را پیدا و با استفاده از داروهای مختلف از جمله استرویید تحت درمان قرار داد این روش درمانی التهاب سیاتیک را کاهش داده باعث از بین رفتن درد کمر برای همیشه یا مدت طولانی گردید. در یک روش دیگر با استفاده از دستکاه مکش خاص ، دیسک دررفته ، بدون جراحی و فقط با یک سوزن باریک خارج میشود و سپس  دارو برای کاهش التهاب سیاتیک استفاده میگردد. این شیوه درمان توسط متخصصین درد انجام میشود.  


  

روش جراحی : بیماران با درد شدید و اختلال کارکرد عصب  با نظر پزشک  تحت عمل جراحی دیسک قرار میگیرند. در این روش درمان با خارج کردن قسمتی از استخوان پشتی مهره و یا دیسک در رفته با جراحی درد  بیمار کاهش یافته اختلال کارکرد عصب برطرف میگردد.  جراحی فوق توسط جراحان مقز و اعصاب و متخصصین جراحی ستون فقرات انجام پذیر است.

                
                                                              .



 

درد فانتوم چیست ؟   

پانصد سال پیش یک افسر ارتش فرانسه از بیماری صحبت کرده که با وجود قطع پا در اثر جراحات ناشی از جنگ در انگشتان و مچ و ساق پایی که قطع شده و وجود ندارد احساس درد شدیدی میکند وی نام این درد را درد شبه گونه یا درد فانتوم میگذارد.پس از وی پزشکان دیگری در مورد بیماران نظیر آن تا به امروز بررسی و تحقیق کرده اند. امروزه اطلاعات ما از این درد زیاد بوده و روشهای درمانی خوبی برای کنترل درد وجود دارد. درد فانتوم از درد های عجیب و در عین حال بسیار آزاردهنده است این درد بدنبال قطع یک عضو ایجاد شده و تا مدتها ادامه میابد. در اکثر مواقع درد فانتوم پس از عمل جراحی قطع اندام دست یا پا بروز کرده

 

 

 

و نکته عجیب اینکه بیمار از درد در ناحیه قطع شده شکایت دارد. به عنوان نمونه بیمار میگوید که در مچ پایی که از زانو به پایین قطع شده و دیگر وجود ندارد احساس درد میکند. یا اینکه تصور میکند پای خود را که از دست داده هنوز وجود دارد. حس وجود عضو قطع شده را حس فانتوم و درد آن را درد فانتوم میگویند. در اکثر موارد بیمار از اینکه از درد عضو از دست داده خود صحبت کند احساس خجالت و شرمندگی میکند و تصور تمسخر دیگران موجب این میشود که وی از ابراز درد خود امتناع نماید. درد فانتوم بسیار شدید بوده باعث آزار فراوان بیمار میگردد.درکنترل و درمان این درد از روشهای مختلف و مدرنی استفاده میشود. درمانهایدارویی ، بلوک و نورولیز گانگلیون سمپاتیک کمری  ، بلوک اپیدورال با کارگذاری پمپ دایمی ، کارگذاری الکترود اطراف نخاعی به منظور تحریک الکتریکی نخاع SCS)) از جمله روشهای درمانی درد فانتوم است.   

مطلب بعدی



درد در سالمندان

به لحاظ بهبود بهداشت و روش هاي درماني، درصد افراد سالمند در جوامع بشري افزايش يافته است.

-          درد يكي از مشكلات مهم و شايع در افراد سالمند بوده و در بيش از 50% اين افراد ديده مي شود.

-          درد هاي مزمن در سالمندان بيشتر از افراد جوان مي باشد.

-          حدود 20% سالمنداني كه به بيمارستانها مراجعه نموده اند، از درد هاي با شدت متوسط و گاهي شديد شكايت داشته اند.

-          بسياري از سالمندان كه از درد هاي مزمن رنج مي برند، براي تسكين درد خود هيچ داروئي دريافت نمي كنند!

-          درد هاي شايع در سالمندان عبارتند از :

  • درد هاي مربوط به آرتروز
  • درد هاي بعد از زونا
  • درد هاي مربوط به تنگي كانال نخاعي
  • درد هاي سرطاني
  • درد هاي مربوط به فيبروميالژي
  • درد هاي بعد از سكته هاي مغزي
  • درد هاي مربوط به رشته هاي عصبي محيطي ناشي از ديابت

 

-          درد باعث تاثير منفي بر كيفيت زندگي فرد سالمند شده و نهايتا مي تواند منجر به :

  • افسردگي
  • اضطراب
  • مشكلات خواب
  • مشكلات اشتها
  • كم شدن وزن
  • اختلالات ادراكي
  • و محدود شدن عملكرد بيمار  گردد.

 

      و با اداره كردن درد اين بيماران، بسياري از اين مشكلات بهبود خواهد يافت.

 1. آيا مصرف دارو هاي مسكن در افراد سالمند بي خطر هستند؟

-          بالا رفتن سن به ميزان زيادي خطر عوارض دارو هاي مسكن را افزايش مي دهد.

-          شيوع خونريزي معده و روده بر اثر مصرف مسكن ها در افراد با سن بالاي 65 سال تقريبا دو برابر افراد جوان مي باشد.

-          عوارض كليوي و قلبي دارو هاي مسكن در سالمندان بيشتر از جوانان است.

-          چون سالمندان براي درمان دردهاي خود به پزشكان متعددي مراجعه مي نمايند و هر پزشك مقداري داروي مسكن براي آنها تجويز مي كند، تركيب اين مسكن ها خطرات بيشتري را به دنبال خواهد داشت.

-          تغيير دادن راه مصرف دارو هاي مسكن نيز تغيير زيادي در عوارض احتمالي نخواهد داشت ( راه دهاني ، راه روده و غيره ).

 

2. آيا عوامل فارماكولوژيك در تعين ميزان داروي مصرفي در سالمندان تاثير دارند؟

-          جذب دارو، توزيع دارو در بدن، متابوليزم دارو و دفع دارو در سالمندان تغيير

     مي كند.

-          به همين علت ميزان دوز دارو در سالمندان بايد كمتر از جوانان در نظر گرفته شود.

 

3. آيا افراد سالمند، درد كمتري را نسبت به جوانان حس مي كنند؟

-          آستانه حس درد در سالمندان شايد كمي بالاتر از جوانان باشد ولي در بسياري از سالمندان مانند جوانان است.

-          با اين حال، افراد سالمند با اينكه مشكلات بدني زيادي دارند، معمولا از درد كمتري شكايت مي كنند.

 

4. مصرف چه نوع مسكن هائي در سالمندان كم خطرتر خواهد بود؟

-          دارو هائي كه داراي نيمه عمر كوتاه تر هستند و در نتيجه زودتر از بدن دفع مي شوند، خطرات كمتري خواهند داشت.

-          مصرف مسكن هاي مخدر در سالمندان بايد با احتياط بيشتري صورت گيرد.

 

5. چه مسايل خاصي در رابطه با مصرف دارو هاي ضد افسردگي كه براي  كنترل درد هاي مزمن مصرف مي شوند، براي سالمندان وجود خواهد داشت؟

    اكثر مشكلات مربوط به مصرف اين داروها، به خاطر اثرات آنتي كلينرژيك آنها مي باشد كه ممكن است سبب ايجاد مشكلات ذيل گردد :

  • پريشاني فكر
  • گلوكوم ( آب سياه )
  • بزرگ شدن خوش خيم پروستات در آقايان
  • احتباس ادرار
  • فشار خون وضعيتي
  • تشديد برخي از بيماري هاي قلبي

 

6. علت اصلي ايجاد عوارض دارو هاي مسكن در سالمندان چيست؟

  • مصرف دارو هاي مسكن متعدد در سالمندان مي تواند فاجعه آفرين باشد .
  • مصرف همزمان چند داروي مسكن ضد درد همراه با داروهاي ضد افسردگي و آرامبخش هائي كه براي كنترل درد هاي مزمن استفاده مي شوند، مي تواند مشكلات جبران ناپذيري را براي بيمار سالمند ايجاد نمايد.

 

7. قانون سرانگشتي براي تجويز مسكن هاي ضد درد در سالمندان چيست؟

  • بايد تمام مسكن ها با دوز كم شروع شده و در صورت لزوم به تدريج اضافه گردند.
  • بهتر است دارو را با نصف دوز مورد استفاده در جوانان شروع كنيم.

  • نظرات شما عزیزان:

    نام :
    آدرس ایمیل:
    وب سایت/بلاگ :
    متن پیام:
    :) :( ;) :D
    ;)) :X :? :P
    :* =(( :O };-
    :B /:) =DD :S
    -) :-(( :-| :-))
    نظر خصوصی

     کد را وارد نمایید:

     

     

     

    عکس شما

    آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در پنج شنبه 18 خرداد 1391برچسب:,| ساعت 17:53| توسط حسین رستمی زاده|















قالب جدید وبلاگ پيچك دات نت